مبانی تصویر و رنگ طراحی سابلیمیشن

ایجاد اثر هنری یا طرحی که می‌خواهید برای سابلیمیشن چاپ کنید، برای بیشتر افراد سرگرم کننده است. قبل از اینکه وارد طراحی شوید، این مبانی تصویر و رنگ طراحی سابلیمیشن به شما دانش مهمی را آموزش می‌دهد تا بهترین نتایج را از چاپگر سابلیمیشن خود بگیرید.

داشتن یک درک اولیه به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که چرا همه نرم افزارهای طراحی گرافیکی یکسان ایجاد نمی‌شوند، چرا برخی از آنها بهتر از بقیه هستند، چرا طراحی شما ممکن است هنگام چاپ متفاوت به نظر برسد و چه فرمت تصویری برای سبک طراحی گرافیکی که استفاده می‌کنید بهترین است.

حالت‌های رنگ RGB در مقایسه با CMYK در سابلیمیشن

در سابلیمیشن، طرح‌ها در حالت رنگ RGB ایجاد می‌شوند. RGB مخفف قرمز، سبز، آبی است. این سه رنگ با ترکیب مقادیر مختلف هر یک از سه رنگ در یک پایه مشکی، تنوع زیادی از رنگ‌های دیگر را ایجاد می‌کنند.

این فرآیند ترکیب چیزی است که فرآیند افزایشی در نظر گرفته می‌شود - افزودن RGB به رنگ سیاه.

CMYK مخفف Cyan، Magenta، Yellow و Key (مشکی) است. به عبارت ساده‌تر، به پایه (کاغذ سفید) نگاه کنید و زمانی که یک یا ترکیبی از CMYK دستکاری می‌شود، نوری که می‌بینید کاهش می‌یابد و رنگی را که می‌بینید به شما می‌دهد.

RGB دارای طیف رنگی بزرگ تری است و برای نمایش تصاویر در دستگاه‌های الکترونیکی مانند صفحه نمایش رایانه، تلویزیون و دوربین‌های دیجیتال استفاده می‌شود. از آنجایی که این طیف رنگی بزرگ تری دارد، طرح‌های سابلیمیشن باید در این حالت ساخته شوند.

اما چاپگرهای رنگی از حالت رنگی CMYK استفاده می‌کنند؟ این به این دلیل است که کاغذ شما سفید است. با پردازش رنگ CMYK، با پایه روشن (سفید) شروع می‌کنید و زمانی که رنگ‌های جوهر جذب می‌شوند، رنگ‌های مورد نظر/چاپ شده را دریافت می‌کنید.

RGB در طراحی سابلیمیشن برای استفاده در دستگاه چاپ سابلیمیشن استفاده می‌شود؛ زیرا دارای طیف رنگی بزرگ تری برای ارائه طرح‌های شلوغ است و چاپگر شما در طول فرآیند چاپ آن را به CMYK تبدیل می‌کند. تبدیل از RGB به CMYK جایی است که مدیریت رنگ و/یا پروفایل های ICC اهمیت پیدا می‌کند.

فرمت تصویر برداری وکتور در مقایسه با رستر برای سابلیمیشن

وکتورها و شطرنجی‌ها هر دو تصاویر دیجیتالی هستند. بردارها با فرمول‌های هندسی تشکیل می‌شوند که منجر به ایجاد خطوط و منحنی‌های صاف می‌شود. تصاویر شطرنجی با ترکیب شبکه‌های مستطیلی شکل می‌گیرند که در صورت بزرگ‌نمایی پیکسل سازی می‌شوند.

از نظر تئوری، هر دوی آنها برای طرح‌های سابلیمیشن کاربرد دارند، اما دانستن تفاوت بین آنها و نحوه استفاده از آنها منجر به شفافیت تصاویر شما در محصولات سابلیمیشن شما می‌شود؛ بنابراین بیایید نگاهی دقیق تر به این دو نوع تصویر بیندازیم.

 

تصاویر وکتور

وکتورها گرافیک‌های مقیاس پذیری هستند که از نقاط تشکیل شده و با خطوط و منحنی‌ها به هم متصل می‌شوند. به فعالیت کودک فکر کنید، نقطه را متصل کنید. بین هر نقطه یک خط می‌کشید تا لبه‌های صاف تری به شما بدهد که تصویر را تشکیل می‌دهد. خطوط واضح هستند و می‌توان آنها را بدون کاهش کیفیت جزئیات بزرگ یا بزرگ کرد.

انواع فرمت برداری شامل SVG، EPS، AI، DAE، PS، EMF و CRD است. این نوع عمدتاً برای لوگوها، تصاویر، چاپ روی صفحه، حکاکی و چاپ در مقیاس بزرگ استفاده می‌شود.

تصاویر شطرنجی

رسترها گرافیک‌هایی هستند که توسط شبکه ای از پیکسل‌ها تشکیل می‌شوند که از رنگ برای تولید تصویر استفاده می‌کنند. به کاغذ نموداری که در کلاس ریاضی دبیرستان خود استفاده کرده‌اید فکر کنید. رنگ آمیزی هر مربع با رنگ متفاوت، هنگام بزرگنمایی تصویر بزرگتر و واضح تری ایجاد می‌کند.

هرچه پیکسل بیشتر باشد بهتر است؛ زیرا وضوح بالاتر است و میزان پیکسلی که می‌بینید را کاهش می‌دهد. عکس‌ها و مواد چاپی بیشتر تصاویر شطرنجی هستند. بزرگ کردن یک تصویر شطرنجی با وضوح پایین منجر به یک تصویر با کیفیت پایین می‌شود؛ زیرا پیکسل بندی بسیار آشکار خواهد بود.

انواع فرمت شطرنجی عبارتند از JPG، PNG، BMP، TIFF، PSD و GIF. این نوع ها برای عکس‌ها و تصاویر پیچیده بهترین هستند.

مقایسه تصویری رستر در مقابل وکتور

بیایید گوشه ای از یک تصویر را برداریم و تصویر برداری و شطرنجی را با هم مقایسه کنیم. وقتی روی یک تصویر زوم می‌کنید، تفاوت آشکار است. شطرنجی دارای لبه‌های بسیار پیکسلی و غیر صاف است در حالی که وکتور دارای لبه‌های بسیار واضح و صاف است.

بنابراین دفعه بعد که تصویری را می‌گیرید و آن را بزرگ می‌کنید و متوجه می‌شوید که تصویر تار است، به احتمال زیاد یک تصویر شطرنجی دارید.

تصاویر صفحه در مقابل تصاویر ارسال شده

باید به خاطر داشته باشید که آنچه روی صفحه نمایش رایانه خود می‌بینید می‌تواند متفاوت از آنچه در هنگام سابلیمیشن کردن یک تصویر روی یک کاغذ سابلیمیشن می‌بینید باشد. دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد از جمله: تصاویر صفحه نمایش روشن تر، کیفیت پایین سابلیمیشن و کیفیت پرس حرارتی.

صفحه نمایش مانیتور

تصاویر صفحه نمایش شما روشن تر، زنده تر و رنگارنگ تر هستند. تصویر سابلیمیشن شده شما باید نزدیک باشد، اما آنقدر روشن نخواهد بود.

دلیل اصلی این تفاوت این است که صفحه نمایش کامپیوتر شما منبع نور است. این بدان معنی است که همه چیز روی صفحه نمایش شما بسیار روشن تر از هر تصویر چاپ شده است.

برخی از صفحه‌ها گرم‌تر (با رنگ زرد) و برخی از صفحه‌ها خنک‌تر (با رنگ آبی) خواهند بود. شما می‌توانید صفحه نمایش خود را برای رنگ‌های دقیق تر کالیبره کنید و این به دانش فنی و نرم افزار گران قیمت زیادی نیاز دارد.

کیفیت سابلیمیشن

پوشش روی کاغذ سابلیمیشن شما نقش زیادی در رنگارنگ بودن تصویر سابلیمیشن شما دارد. کاغذهای با کیفیت بالاتر نتیجه بهتری نسبت به نمونه‌های کم هزینه و بی کیفیت به شما می‌دهند.

برخی از پوشش‌های سابلیمیشن به جای سفید ماندن، حتی به رنگ زرد تبدیل می‌شوند؛ بنابراین تصویر سابلیمیشن شده بسیار متفاوت از آنچه شما انتظار دارید به نظر می‌رسد.

و مقدار روکش پلی استر روی صفحه سابلیمیشن شما نیز بسیار مهم است. هر چه پلی استر بیشتر باشد، جوهر بیشتری به آن منتقل می‌شود.

کیفیت پرس حرارتی

انواع دستگاه پرس حرارتی یکسان ساخته نمی‌شوند. گرمای ثابت، دمای دقیق و فشار مناسب همیشه برای به دست آوردن یک تصویر سابلیمیشن شده عالی مورد نیاز است.

مطمئنم این ضرب المثل را شنیده‌اید: «آنچه را که برایش پول می‌دهی دریافت می‌کنی». این امر به ویژه در مورد پرس‌های حرارتی صادق است. ارزانترها ممکن است در ابتدا نیاز شما را برطرف کنند، اما ممکن است در همان ابتدا مشکلات زیادی برای شما ایجاد کنند. شما یکی را می‌خواهید که با پشتیبانی فنی و گارانتی همراه باشد. پرس‌های حرارتی توصیه شده را برای سابلیمیشن که باعث شکستگی نمی‌شود را در فتوبهمن ببینید.

بنابراین دفعه بعد که یک تصویر را بزرگ می‌کنید و در نهایت با یک تصویر تار و پیکسلی مواجه می‌شوید، دقیقاً می‌دانید چرا و چگونه مشکل را برطرف کنید!

سوالات متداول:

چرا عکس من بعد از اینکه برای الگوی خود بزرگتر کردم تار می‌شود؟

این تاری تصویر پس از بزرگ‌نمایی به احتمال زیاد به دلیل داشتن یک تصویر پیکسلی کوچک در ابتدا است. وقتی آن را بزرگ می‌کنید، کیفیت تصویر بدتر می‌شود؛ زیرا فقط پیکسل‌ها را کشیده‌اید. برای رفع این مشکل، با یک تصویر با کیفیت بالا شروع کنید.

از چه نرم افزارهای طراحی گرافیکی می‌توانم برای سابلیمیشن استفاده کنم؟

گزینه‌های زیادی از جمله Adobe، Affinity، Corel و Procreate برای انتخاب وجود دارد. هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *