دستگاه ترانسفر چاپ پارچه (کلندر)
Home » دستگاه ترانسفر چاپ پارچه (کلندر)

کلندر:

شاید در ذهن شما کلندر به معنا تقویم یا مفهوم دیگری تداعی شود اما در صنعت چاپ کلندر یک دستگاه بزرگ برای انتقال چاپ به پارچه است.

شما طرح‌های متفاوتی از پارچه‌ رو مشاهده کرده‌اید و گاه تصور کرده‌اید که طرح تشکیل شده روی پارچه از نحوه قرارگیری تار و پود شکل گرفته است، اما در واقع طرح روی پارچه،‌ محصول صنعت بزرگ چاپ است.

کلندر چیست؟

کلندر را نمی‌توان به عنوان دستگاه چاپ در نظر گرفت، کلندرها طرح چاپ شده (توسط پلاتر سابلیمیشن چاپ شده) روی کاغذ را به پارچه منتقل می‌کنند. علکرد دستگاه‌ها به این شکل است که پارچه مد نظر و طرح چاپ شده روی یکدیگر قرار گرفته و از بین دو غلتط نمدی که دارای دمای بین 190 تا 220 درجه سانتی‌گراد می‌باشد عبور کرده و طرح چاپ شده روی کاغذ به سطح پارچه منتقل می‌شود.

طول پارچه و طرح چاپ شده توسط سابلیمشن بسیار بالا بوده و باید تنظیم اولیه پارچه و کاغذ به خوبی صورت بگیرد تا انتقال به خوبی و بدون خطا عمل انتقال صورت گیرد.

کلندر از چند بخش تشکیل شده است، بخش اصلی آن غلتک ها هستن که کار انتقال را انجام می‌دهند. شاید برای شما سوال باشد که چطور غلتک‌های بزرگ کلندر دارای دمای یکنواختی هستند، گرما از طریق روغن به غلتک‌ها منتقل می‌شود و به همین دلیل دارای گرما یکنواخت هستند. اگر دما بصورت یکنواخت نباید شما شاهد ایرادات قابل توجهی بعد از پایان کار خواهید بود. بخش دیگری میز کلندر است که شما کاغذ دارای طرح و  پارچه را روی هم قرار می‌دهید و به سمت ورودی غلتک هدایت می‌کند تا انتقال شروع شود.
بعد از شروع انتقال غلتک‌ها پارچه و کاغذ را به داخل خود می‌کشد.
نکته: توجه کنید هنگام تنظیم اولیه کاغذ روی پارچه هر دو به خوبی روی هم قرار گیرند تا در ادامه پارچه یا کاغذ از مسیر خود خارج نشود و عمل انتقال به خوبی صورت گیرد.